Kérdések és válaszok a koronavírus-járvány kapcsán

1. Milyen új kihívások elé állít ez a helyzet?
2. Hogyan küzdjem le a szorongásom, félelmem, depresszióm, pánik-érzésem? 
3. Hogyan kezeljem a karantén miatti feszültséget, frusztrációt? Mivel töltsem az időmet?
4. Mit mondjak a gyermekemnek a helyzetről? 
5. Megbetegedett egy családtagom, mit mondjak a gyerekemnek és hogyan nyugtassam meg saját magam? 
6. Megbetegedtem, mit tegyek? 
7. Elvesztettem egy hozzátartozómat, mit tehetek? 
8. Vegyem-e igénybe az online pszichológiai segítséget?

1. Milyen új kihívások elé állít ez a helyzet?

Ilyen helyzetbe szerencsére ritkán kerülünk, ezért megnövekszik bennünk a bizonytalanság és stressz érzése, az ismeretlentől való félelem. A tény, hogy világjárványról van szó, tovább fokozhatja a szorongást. A vírus terjedésének megállítása érdekében hozott (aktuális és lehetséges jövőbeli) döntések (karantén, lakhely elhagyás tilalma), az egész eddigi életmódunkat és „biztonságos világba vetett hitünket” is felborítják. A lelki egyensúly megőrzése érdekében a legfontosabb, hogy bátran vállaljuk fel a félelmeinket, beszéljünk róla szeretteink körében közösen személyesen, vagy online módon! Ragaszkodjunk azokhoz a napi rutinjainkhoz, amelyek otthon is végezhetők, mellé legyünk kreatívak, és keressünk új „házi feladatokat”! A jelenlegi helyzetet most tanuljuk kezelni, ezért legyünk türelmesek önmagunkkal, egymással, nézzük el magunk és egymás bizonytalanságait, tévedéseit! Ne felejtsük el, hogy mindannyian egy hajóban evezünk, a közös összefogás és egymás támogatása elengedhetetlen! Abban megnyugodhatunk, hogy az egészségügyi dolgozók szerte a világon mindent megtesznek, hogy a vírust megállítsák, hisz ez mindannyiunk közös érdeke!

2. Hogyan küzdjem le a szorongásom, félelmem, depresszióm, pánik-érzésem?

A szorongás a vészhelyzetnek érzékelt szituációra adott természetes lelki és fizikai reakció. Egy szituáció minél több ismeretlen elemet tartalmaz és minél inkább úgy érezzük, hogy irányíthatatlan számunkra, annál szorongatóbb. A szorongás csökkenthető, ha folyamatosan tájékozódunk az aktuális helyzetről, időnként megpróbálunk teljesen másra koncentrálni, „kikapcsolni”, relaxálni, időnket jól strukturálni, érzéseinket megfogalmazni! Amire van hatásunk, arra gyakoroljunk hatást, hogy az események miatt csökkent kontrollérzésünket picit „feltornázzuk”! Ha gondolatai középpontjába befészkelte magát a koronavírus miatti aggodalom és képtelen emiatt enni, aludni, ezzel álmodik, nem hatnak a relaxációs gyakorlatok és semmilyen stratégia, akkor online módon is kérheti szakemberek segítségét! Ne feledje, nincs egyedül!

3. Hogyan kezeljem a karantén miatti feszültséget, frusztrációt? Mivel töltsem az időmet?

A karantén növeli az egyén tehetetlenség érzését, passzivitását, mely hangulatára különbözőképpen hathat, lehangolttá vagy éppen ingerültté teheti. A szorongás oldása résznél tárgyaltak kapcsán itt is fontos a kontroll érzetének megőrzése! Erre vonatkozóan íme néhány gyakorlati „tipp”:

  • maradjon fizikailag aktív (számtalan online testedzés lehetőség közül válaszhat)
  • tartsa meg/tervezze meg napirendjét a jól bevált idői kerettel
  • rakjon rendet
  • javítsa meg az elromlott tárgyakat 
  • rendezze a kertet, ha van, gondozza állatait, ha vannak
  • olvasson
  • írjon naplót
  • kézműveskedjen
  • végezzen el egy online tanfolyamot
  • tartsa ismerőseivel online a kapcsolatot
  • relaxáljon
  • tartózkodjon a hangulata mesterséges javításától (alkohol, droghasználat)

4. Mit mondjak a gyermekemnek a helyzetről?

Lehetőség szerint próbáljuk óvni a gyermekeket a felesleges szorongástól, a ránk zúduló információtengertől. A kialakult helyzet sok szervezési nehézséggel, többletmunkával jár a szülők számára, azonban lényeges, hogy a gyermekeik számára elérhetőek legyenek; a közös játékkal és beszélgetéssel töltött idő növeli a gyermekek biztonságérzetét, és fontos, hogy a mindennapi testmozgásra is találjunk módot. A napirend követése, a kiszámítható napi rutin szintén a szorongás ellen hat. Beszéljen a gyermekekkel a tényekről, azonban célszerűbb ezt az ő felmerülő kérdései mentén megtenni, és először visszakérdezni, hogy ő mit tud, mi van a fejében, és ezt követően ossza meg vele ismereteit a vírusról. Nyugodtan megmondhatja, ha valamit nem tud, ebben a helyzetben a szülő fontos mintát nyújt a gyermekének arra vonatkozóan, hogy ő hogyan kezeli az ilyen helyzeteket (pl. nyugodt marad, próbál hiteles forrásból tájékozódni, a megoldásra koncentrál). A nagyobb gyermekek, középiskolások már közvetlenül is elérik az információkat, velük fontos arról beszélni, hogy melyek a hiteles információk, és hogyan lehet kiszűrni a valótlan híreket. Fontos elmondani a gyermeknek, hogy mi az, amit ő tehet (higiéniai szabályok, barátokkal való személyes találkozó helyett online kapcsolattartás). Nyugtassa meg, hogy az orvosok, az egészségügyi ellátó rendszer mindent megtesz, hogy az emberek egészségesek maradjanak, és kevesebb legyen a beteg! Magyarázza el, hogy az idős korosztályra most fokozottan oda kell figyelni, ezért nem tudja nagyszüleit meglátogatni. Mondja el, hogy a gyerekeknek nincs félni valójuk! Néhány oktatófilm játékosan tudja bemutatni számára, mi is történik most a világban.

5. Megbetegedett egy családtagom, mit mondjak a gyerekemnek és hogyan nyugtassam meg saját magam?

Az a legfontosabb, hogy az betegek tartsanak be minden előírást, kezelési utasítást, erre kell buzdítani őket! A kórházból online tartsanak kapcsolatot a szeretteikkel! A gyereket nyugtassák meg, hogy a beteg állapotáról folyamatosan tájékoztatják és hogy az orvosok mindent megtesznek, hogy jobban legyen. Ha szeretne, készíthet rajzot a beteg számára, amit majd odaad neki, ha újra találkoznak, a nagyobbak írhatnak levelet.

6. Megbetegedtem, mit tegyek?

Fontos, hogy optimizmusra törekedve, orvosi tájékoztatást kérve az orvosi utasításokat fegyelmezetten, pontosan betartsuk. Szeretteinkkel online tartsuk a kapcsolatot.

7. Elvesztettem egy hozzátartozómat, mit tehetek?

A veszteséget hosszú idő feldolgozni, fontos, hogy a nehéz pillanatokban ne legyen egyedül, fogadja el barátai, rokonai segítségét, támogatását! Mutassa ki, írja le az érzéseit! Ha hosszú idő elteltével sem tud megbirkózni a veszteség okozta fájdalommal, akkor kérje szakember segítségét!

8. Vegyem-e igénybe az online pszichológiai segítséget?

Ha Ön rendszeresen járt szakemberhez, akkor fontos, hogy a krízis helyzetében is folytatni tudja a megkezdett közös munkát, ha lehetősége van rá. A személyes találkozások után kell egy kis idő, amíg megszokja ezt az új helyzetet, de az online konzultációs forma jól ismert a pszichológia világában. Beszélje meg pszichológusával, ha felmerülnek kérdései!

Források:

MPT Katasztrófapszichológiai Szekció: Pszichológiai vonatkozású kérdések és válaszok a koronavírussal kapcsolatban.

Tanácsok szülőknek a járvány miatt kialakult helyzettel kapcsolatban. Az ELTE PPK Fejlődés- és Klinikai Gyermekpszichológia Tanszékének tájékoztatója.

További kérdések esetén írjon az info@pszichologusa.hu e-mail címre.